Ga naar hoofdinhoud

Thema: Digitaal contact

De SAZ ziekenhuizen maken de beweging van ziekenhuis naar gezondheidsorganisatie. Hiervoor maken zij onder andere gebruik van nieuwe digitale technologie om zorg te voorkomen, om de zorg van het ziekenhuis naar thuis te verplaatsen door middel van ‘zorg op afstand’. En om de relatie tussen zorgverlener en patiënt te versterken. Met deze innovatieve digitale zorg staat de patiënt centraal en is er echt aandacht voor kwaliteit van leven en de menselijke maat.

Samen investeren in digitale zorgtechnologie

Als netwerk van 28 regionale ziekenhuizen investeren wij actief in toepassingen van digitale zorgtechnologie. Ieder vanuit zijn kracht en in de eigen regio, maar allen met eenzelfde motivatie. Patiënten verwachten in de zorg de digitalisering die ze allang uit andere sectoren kennen. Het contact kan steeds vaker ook met de patiënt vanuit huis, makkelijk en dichtbij. Het coronatijdperk laat zien hoe digitale zorg in een stroomversnelling raakt en hoe de communicatie tussen zorgverlener en de patiënt (op afstand) ook makkelijker kan worden met behulp van nieuwe technologieën. Het geeft mensen meer regie over hun eigen gezondheid.

BeterDichtbij: makkelijk en veilig contact

Met BeterDichtbij hebben de 28 SAZ ziekenhuizen de handen ineen geslagen voor makkelijk en veilig digitaal persoonlijk contact tussen patiënten en artsen en andere zorgverleners. Via BeterDichtbij kan een patiënt, makkelijk en dichtbij, veilig appen met de eigen arts of andere zorgverlener.
BeterDichtbij is inmiddels in gebruik in heel Nederland (bekijk de deelnemende ziekenhuizen en huisartsenpraktijken), en dat aantal groeit snel verder. Sinds 2018 is BeterDichtbij een zelfstandige organisatie, opgericht door de SAZ, Medworq en Godfried Bogaerts en Sander Bijl. Zo kunnen ook andere ziekenhuizen, zorgorganisaties en huisartspraktijken naast de SAZ-leden deelnemen aan BeterDichtbij.

Karin Zwager Kinderarts en CMIO bij Saxenburgh Medisch Centrum

“Patiënten kunnen het gesprek terug lezen of even met iemand bespreken en bovendien is de drempel om een vraag te stellen een stuk lager. Belangrijk, want het is natuurlijk niet goed om met klachten of vragen over je gezondheid rond te blijven lopen.”

Zorg op afstand

De SAZ ziekenhuizen maken zich hard om digitale innovatieve zorgtechnologie in te zetten, om het bewaken, monitoren, observeren en zelfmanagement van patiënten over de gehele zorgketen mogelijk te maken.

De SAZ en Philips hebben hiervoor een strategische samenwerkingsovereenkomst ondertekend. SAZ en Philips hebben als gezamenlijke missie: het realiseren van aantoonbare kwaliteits- en efficiëntieverbeteringen in zorglevering waarmee op vier manieren waarde wordt toegevoegd:

  • betere patiënt ervaring
  • betere zorg uitkomsten
  • betere zorgverleners ervaring
  • beheersen van zorgkosten

Binnen de samenwerking verbeteren de ziekenhuizen de instroom, doorstroom en uitstroom van patiënten in het ziekenhuis. Het gaat hierbij om monitoring, observatie en zelfmanagement van patiënten binnen en buiten het ziekenhuis.

Vragen over digitaal contact?

Neem contact op met: