27-11-2017

BeterDichtbij nu beschikbaar voor alle Nederlandse zorgorganisaties

De digitale zorgdienst BeterDichtbij is vanaf nu beschikbaar voor alle zorgorganisaties in Nederland. Hiermee wordt het in alle regio’s in Nederland mogelijk om de digitale dienst in te zetten voor eenvoudig en veilig contact met inwoners en patiënten. BeterDichtbij wordt per 1 januari 2018 een zelfstandig bedrijf en richt zich met een eigen team op de doorontwikkeling en versnelde uitrol in Nederland.

De huidige initiatiefnemers van BeterDichtbij, de 30 regionale ziekenhuizen die lid zijn van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ), hebben ingestemd met de oprichting van dit nieuwe bedrijf. Hiermee wordt de dienst BeterDichtbij, gestart eind 2016, beschikbaar voor alle zorgorganisaties in Nederland.

Ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en GGZ-instellingen, maar ook bijvoorbeeld eerstelijns psychologen en -verloskundigen kunnen nu deelnemen aan het BeterDichtbij concept, een initiatief van voor en door de zorgsector zelf.

“De verzelfstandiging van BeterDichtbij laat onze ambitie en lef zien. We nemen als regionale ziekenhuizen het voortouw om deze mooie dienst niet alleen voor onze eigen patiënten en ziekenhuizen beschikbaar te stellen, maar voor alle patiënten en alle andere zorgorganisaties en -praktijken in Nederland,” aldus Bert Kleinlugtenbeld, voorzitter van de SAZ. “Zo draagt de dienst bij aan zinnige en zuinige zorg met een belangrijke focus op service en kwaliteit voor de burger.”

Direct contact met de eigen zorgverlener

BeterDichtbij is in oktober 2016 gelanceerd en in korte tijd op veel plaatsen in gebruik genomen. In negen regio’s wordt BeterDichtbij momenteel ingezet en kunnen patiënten eenvoudig communiceren met hun eigen huisarts, medisch specialist, verpleegkundige of andere zorgverlener. Met hetzelfde gemak als waarmee we allemaal WhatsApp gebruiken voor privécontacten is er nu BeterDichtbij voor contact met de eigen zorgverleners.

Naast gemak zijn privacy en security belangrijke onderdelen van de BeterDichtbij dienst. De inhoud van de gesprekken is alleen zichtbaar voor de patiënt zelf en zijn of haar eigen zorgverleners. Voor de beveiliging worden de nieuwste technieken toegepast en wordt het systeem meerdere keren per jaar extern getoetst door gecertificeerde security specialisten.

BeterDichtbij bespaart de patiënt én zorgverlener tijd en voorkomt soms zelfs dat er een afspraak moet worden gemaakt in het ziekenhuis, zo blijkt uit de ervaringen van patiënten in het eerste jaar. “En tegelijkertijd blijft live contact met de arts natuurlijk heel belangrijk. BeterDichtbij is een dienst die organisaties als extra service aan hun patiënt bieden. Dat wordt sterk gewaardeerd, en patiënten beginnen er ook om te vragen,” vervolgt Kleinlugtenbeld.

Duurzame organisatie en gedreven team

De BeterDichtbij BV wordt opgericht door de SAZ, het bedrijf Medworq en het nieuwe managementteam bestaande uit Godfried Bogaerts en Sander Bijl. Dit managementteam vormt de directie van BeterDichtbij. Godfried Bogaerts is een ervaren digitaal ondernemer en richtte eerder digital agency Mirabeau op, waarbij hij aan het begin stond van digitale vernieuwing voor klanten als Transavia, PGGM, funda en ING. Sander Bijl zet zich al jaren in voor digitale vernieuwing in de zorg, onder meer bij Medworq. Het onderliggende communicatiesysteem Doktr.nl wordt ingebracht door Medworq, dit systeem wordt door BeterDichtbij doorontwikkeld.

Bogaerts vertelt: “In veel sectoren is mobiel hét leidende platform geworden. We bankieren mobiel, boeken een reis of kopen onze Sinterklaas cadeaus bij bol.com via onze mobiele telefoon. En met WhatsApp of Facebook Messenger staan we continu in contact met onze vrienden en familie. De mobiele telefoon maakt een belangrijk deel uit van ons leven. Consumenten verwachten daardoor dat je eenvoudig contact kunt maken met organisaties, óók met het ziekenhuis, je eigen huisarts of andere zorgorganisaties. Met BeterDichtbij, de visie erachter, onze partners uit de zorgsector zelf en het team, willen we uiteindelijk voor consumenten in heel Nederland aan die verwachting voldoen.”

Grotere schaal om te leren van impact en samen met de zorgsector

Waar veel digitale zorgdiensten worstelen met implementatie en opschaling, is dat voor BeterDichtbij een ander verhaal, zo vertelt Bogaerts verder. “Artsen die gestart zijn met BeterDichtbij enthousiasmeren zelf hun collega’s. De dienst voorziet direct in een behoefte bij de patiënten die het ook snel oppakken. Nederland is te klein voor losse digitale initiatieven in de zorgsector. Nieuwe technologie is kostbaar om te ontwikkelen. Bovendien is schaal nodig om te leren van de impact op de organisaties en het gedrag van de gebruikers.”

BeterDichtbij is een initiatief van de zorgsector zelf. Dat is uniek, aldus Bogaerts. “Zorg blijft altijd mensenwerk, het vertrouwen dat je hebt in jouw eigen huisarts of specialist blijft de basis.” Technologie moet daarom ondersteunend zijn en ruimte creëren, stelt Bogaerts. “Onze ambitie is groot, uiteindelijk willen we doorgroeien naar de ANWB van de zorg. Samen met de deelnemende organisaties de zorg in Nederland toegankelijk en, door inzet van technologie, betaalbaar houden.”

Binnen een jaar sterk gegroeid

BeterDichtbij wordt momenteel door tien organisaties in negen regio’s ingezet: acht organisaties zetten de dienst actief in en twee organisaties staan momenteel in de startblokken voor de lancering in hun regio. Huidige deelnemers zijn: het BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam, Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland, het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer, Maasziekenhuis Pantein in Boxmeer, Ommelander Ziekenhuis Groningen, Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg, Ziekenhuis Rivierenland Tiel en de huisartsen binnen Eerstelijns Centrum Tiel (ECT). Daarnaast zijn de voorbereidingen gestart voor gebruik in meerdere regio’s en lopen er diverse gesprekken met andere zorgorganisaties.

Speak Your Mind

*