Ga naar hoofdinhoud
6 november 2018
Digitaal contact
Nieuws

Beeldbellen met eigen arts mogelijk via BeterDichtbij met KPN APIs 

BeterDichtbij maakt beeldbellen mogelijk dankzij de KPN video call API binnen de digitale dienst BeterDichtbij. Huisartsen, medisch specialisten en andere zorgverleners kunnen zo makkelijk en veilig beeldbellen met hun eigen patiënten. Eenvoudig binnen het vertrouwde BeterDichtbij webplatform en voor patiënten gewoon via de app op hun eigen telefoon.

KPN en Beeldbellen_Beeldbellen

De eerste artsen en andere zorgverleners zijn gestart met de inzet van beeldbellen. Het werkt eenvoudig: voor de zorgverlener is het beeldbellen geïntegreerd in het vertrouwde BeterDichtbij webplatform dat gebruikt kan worden vanuit het eigen EPD of HIS. Een computer met een werkende internetverbinding en een webcam zijn al voldoende om met beeldbellen via BeterDichtbij aan de slag te gaan. De patiënt wordt gewoon op de eigen telefoon gebeld, waar de BeterDichtbij app op staat. En bij het opnemen van het telefoontje verschijnt de arts op het smartphonescherm. Zo kunnen zorgverleners beeldbellen inzetten wanneer ze willen, zonder extra technische handelingen.

Makkelijk contact, ook via beeldbellen

“KPN is al jarenlang de expert op het gebied van betrouwbare digitale infrastructuren, niet alleen voor de zorgsector maar ook voor andere sectoren. Met KPN en KPN-partners hebben we partijen gevonden waarmee we veilig en betrouwbaar beeldbellen als extra dienst kunnen toevoegen aan BeterDichtbij,” vertelt oprichter Godfried Bogaerts. “De KPN API Store biedt ons een flexibele service waarbij de nieuwste technologie is toegepast. De implementatie van beeldbellen verliep voorspoedig, mede door de professionele ondersteuning van KPN. De kracht van BeterDichtbij is dat je op ieder moment van de dag, waar je ook bent, in contact bent met je eigen arts of zorgverlener. Bij dat gemak wilden we met beeldbellen heel dichtbij blijven, we zijn blij dat dat gelukt is.”

Betrouwbare technologie

Beeldbellen is mogelijk voor alle ziekenhuizen en huisartsenpraktijken die deelnemen aan BeterDichtbij. Alle zorgverleners kunnen nu niet alleen berichten en foto’s uitwisselen, maar ook in contact treden met hun patiënten via beeldbellen. Bogaerts: “Zorgverleners bepalen zelf bij wie ze dit inzetten en op welk moment. Voor patiënten kan het extra waarde hebben om de arts of zorgverlener daadwerkelijk in beeld te zien. Het scheelt reistijd en geeft net even dat extra contact.”

Zowel patiënten als zorgverleners kunnen ervanuit gaan dat de achterliggende technologie veilig is en BeterDichtbij alle belangrijke privacymaatregelen heeft genomen. Op de verbindingen is encryptie toegepast en er wordt geen enkele data van de beeldbelgesprekken opgeslagen. “Dat geeft gemak voor de gebruikers aan de voorkant met betrouwbare technologie erachter,” aldus Godfried Bogaerts.

Communicatie van KPN toepassen

“Het was een genoegen om samen te werken met BeterDichtbij. Deze nieuwe en innovatieve dienst richt zich voortdurend op het verbeteren van het leven van patiënten en zorgverleners. De zorgsector zal de komende tijd steeds verder digitaliseren en we geloven dat BeterDichtbij hieraan een grote bijdrage levert, zeker nu beeldbellen is toegevoegd aan de digitale dienst”, aldus Ewout Visser, directeur van de New Business Incubator van KPN.

Voor en door de zorgsector

BeterDichtbij is de digitale dienst die de zorg makkelijker maakt. In ongeveer anderhalf jaar zijn al tientallen huisartsenpraktijken en twaalf ziekenhuizen aangesloten op BeterDichtbij. Als dienst voor en door de zorgsector wordt BeterDichtbij steeds verder ontwikkeld en geoptimaliseerd op basis van het gedrag van de gebruikers en de wensen van zorgverleners en de zorgorganisaties. Zo is vorige maand gestart met de realisatie van een koppeling met huisartsinformatiesysteem (HIS) Medicom van PharmaPartners, en eerder dit jaar de content van Thuisarts.nl van het Nederlands Huisartsengenootschap (NHG) geïntegreerd in BeterDichtbij. BeterDichtbij is geïnitieerd door de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) en sinds 1 januari 2018 verzelfstandigd, waardoor de dienst beschikbaar is voor alle zorgorganisaties in Nederland om aan deel te nemen.

KPN’s API Store

De API Store van KPN biedt een portfolio van betrouwbare en veilige APIs voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. De belangrijkste aandachtsgebieden zijn communicatie, authenticatie en beveiliging. De API Store biedt APIs van zowel KPN als KPN-partners die bedrijven helpen te innoveren, processen te verbeteren en de klanttevredenheid te verhogen. De API Store is gemaakt door en voor ontwikkelaars. Dankzij een duidelijke portaal en uitgebreide documentatie zijn de APIs van KPN en KPN-partners eenvoudig te testen, te gebruiken en te beheren op een veilige manier. Bekijk voorbeelden en meer informatie over de API Store hier.